آشنایی با کمپانی DJI
کمپانی DJI

شرکت DJI یک شرکت چینی میباشد و تمامی محصولات این شرکت در چین ساخته و توسعه پیدا میکنند تا به بازار عرضه شوند این محصولات کاملا حرفه ای بوده نه تنها در جهت سرگرمی و لذت ساخته میشوند بلکه در مواردی مانند تصویر برداری از مسابقات و یا سد سازی نیز از آن ها استفاده میگردد .

به تفضیل چند مدل از محصولات شرکت DJI را با هم مقایسه مینماییم البته از جدید ترین مدل ها شروع میکنیم.

کوادکوپتر مدل ماویک
این کوادکوپتر کاملا حرفه ای میباشد اما از ابعاد کوچکی برخوردار است به طوری که خیلی هوشمندانه بازوهای این کوادکوپتر در پهلو ها جمع شده و ابعاد قابل حملی را برای یک نفر که برای کوه نوردی تصمیم به گرفتن تصویر دارد  میسر مینماید تا اندازه مناسب آن باعث شود که راحت تر در کوله پشتی جا شود .
این مدل کوادکوپتر از نرم افزار DJI Go  استفاده مینماید که در تمامی محصولات DJI متداول است اما یک ویژگی جدید که در محصول آخر این کمپانی یعنی فانتوم 4 مطرح شد را نیز دارا میباشد و آن استفاده از ویژگی آبجکت ترکر است که در واقع همان حرکت کوادکوپتر در مسیر یک شی متحرک بدون دخالت کنترل به صورت اتومات یعنی فقط کافی است در صفحه نمایش شما شی متحرک را به این کوادکوپتر معرفی نمایید تا هدف را تا پایان مسیر همراهی نماید .
مورد بعدی که در مورد این کوادکوپتر باید بدانیم کیفیت تصویر و برد موثر آن است که جالب است که بدانید تمامی این ویژگی ها که در مدل فانتوم چهار نیز هست اما یک فرق بسیاری ارزنده ای در ماویک با فانتوم چهار وجود دارد و آن کیفیت تصویر در ماویک است که تصاویر از نظر کیفیت رنگ به واقعیت نزدیکتر هستند ، مورد بعدی برد موثر رادیو کنترل است که مسافت 7 کیلومتر را بدون مانع طی مینماید و برای شما تصاویر را به صورت زنده پخش مینماید.

یک شیشه یا تلق از دوربین در برابر باد و یا آب و هوای بارانی محافظت مینماید ، این مدل کوادکوپتر کاملا اسپرت بوده و شعار این شرکت برای رونمایی از آن این است "هر کجا که بری ".
همانطور که میدانید سنسور های سونر یا همان التراسونیک امکان تشخیص مانع را برای تجهیزات و تولیدات روز امکان پذیر مینمایند و این نیز برای ماویک در نظر گرفته شده که در پاییت و جلوی کوادکوپتر مجهز به سنسور التراسونیک گردیده است و چنان چه در حرکت مانعی در مسیر باشد کوادکوپتر تشخیص داده و با حفظ ارتفاع نسبت به کف خود را جابجا منماید تا ادامه مسیر میسر باشد .
هسته مرکزی بدنه این کوادکوپتر نیز به مانند فانتوم 4 با تکنولوژی آلیاژ منیزیم محصور گردید که بی تردید نیرو ثقل کوادکوپتر را به مرکز کوادکوپتر نزدیکتر مینماید البته اینکه در هسته ی آن از فلز منیزیم برای استحکام و سبکی استفاده شده ذهن را به یاد تولیدات جدید شرکت BMW منحرف مینماید که برای استحکام بیشتر و دوام در برابر حرارت بیشتر در موتور های BMW استفاده می شود اما در وزن هیچ تغییری صورت نمیگیرد چرا که برای استحکام بیشتر از فولاد بایستی استفاده میشد اما به جای فولاد از فلز منیزیم استفاده شد که دوام بیشتر و استحکام حرارتی مناسب در برابر گرما و همچنین وزن خوب باعث پیشتازی این دست موتور ها شده است.
دوربین این کوادکوپتر دارای 3 محور استابیلایزر میباشد که لرزش و تنش موجود در حرکت را جذب نموده و باعث میشود که تصاویری شفاف و بدون لرزش از محیط اطراف جمع آوری گردد .
این کوادکوپتر برای راهبری خود مجهز به دوربین در زیر و یک سیستم  راهبردی ماهوارهای ارتش آمریکا GPS و یک سیستم راهبردی ماهواره ای ارتش شوروی GLONASS و همچنین 2 جشم التراسونیک در زیر به صورت دوتایی میباشد که تامین محاسبات این اجزا توسط یک پردازنده 24 هسته ای امکان پذیر میشود .

باتری هوشمند این کوادکوپتر این امکان را برای این مدل فراهم کرده تا تقریبا 28 دقیقه را در هوا سپری نماید که در صورت اتمام باطری تا سطح هشدار به نقطه شروع بازمیگردد.

کوادکوپتر مدل فانتوم 4

فانتوم 4 یکی از بهترین مدل های سری فانتوم میباشد که با گذشت زمان سری فانتوم ها از نقص فنی کمتری برخوردار شدند تا به امروز که این مدل به بازار عرضه شده که البته طی ایمیلی که کمپانی به مشترکین ارسال مینماید از مدل فانتوم 4 Pro  رو نمایی کرد که در مبحث دیگری در پایان همین متن تفاوت های آن را نیز با شما در میان میگذاریم.
حال بریم سراغ شعار های معروف شرکت DJI ، در مورد فانتوم 4 شعار شرکت این است " هوش رویایی ، تخیل بالا " منظور این کمپانی در طراحی تکنولوژی ساخت 3 محور استابیلایزر دوربین باتری هوشمند و ابزار دقیق شتاب سنج ،GPS ، قطب نما و سنسور های بکار رفته در فانتوم 4 است که تلفیقی از چابکی، کیفیت و هوشمندی را ساخته که حتی خود کمپانی نیز در عجب این مدل مانده است البته در طی ماه های گذشته نیز تغییراتی بر روی این مدل صورت گرفت و در نتیجه یک جایگزین این مدل نیز به بازار عرضه شد فاننتوم 4 Pro  .
این مدل تنها تفاوتی که در تکنولوژی با ماویک دارد برد مسافت کنترل می باشد اما در شکل ظاهر کلا متفاوت است این مدل کوادکوپتر از اعاد بزرگتری برخوردار است و این امر باعث میشود که تصویر لرزش کمتری در اثر عوامل طبیعی مانند باد از خود بروز دهد و در واقع برای هدف فیلمبرداری از پروژه ها ابداع و ساخته شده ، شکل ظاهری کمی آیرودینامیک تر از فانتوم 3 می باشد که بسیار خوب طراحی شده .
اما یک ایراد وجود دارد که در نسخه Pro حل شده و آن چیزی نیست جزء نمایش گردش ملخ در تصویر دوربین
که این باعث ایجاد تداخل در کیفیت تصویر خواهد داشت .
تمامی کوادکوپتر ها در زمینه حرکت کمی پر شتاب تر از محصولات کمپانی DJI هستند در این زمینه بایستی گفت دلیل اینکه محصولات DJI کمی با تاخیر حرکت را شروع میکنند یا در زمان اوج گیری با سرعت کمتری شتاب میگیرند به خاطر صرفه جویی در مصرف جریان باطری خواهد بود و این نکته ای هست که تفاوت یک محصول مهندسی را با دیگر محصولات متفاوت مینماید ، البته فانتوم 4 کمی نسبت به مدل سری 3 قدرتمند تر است و ترک بالاتری را نسبت به سری 3 دارد سرعت آن افزایش یافته و قدرت آن بیشتر شده اما در تاخیر شتاب گیری تفاوتی نسبت به دیگر محصولات این شرکت ندارد چرا که این یک اصل است در پایه الکترونیک برای شروع حرکت یک جریان نامی وجود دارد که هر چه کمتر باشد افت ولتاژ در باطری به صورت منحنی خطی در طی مصرف جریان از دست خواهد داد که این در محصولات شرکت های دیگر این چنین نیست و دوام باطری کمتر از این محصول می باشد.

کوادکوپتر یکی از انواع وسایل پرنده بدون سرنشین است. کواد کوپترها زیر مجموعه دسته مالتی روتورها هستند که به دلیل کمک گرفتن از چهار پره برای نیروی پیشرانش، به عنوان کواد (چهار) کوپتر نامیده می‌شوند.