کوادکوپتر
کوادکوپتر
کوادکوپتر ها یکی از انواع وسایل پرنده هستند که کوادکوپتر در نوع خود به دلیل کنترل خوب و پایداری با لا بسیار محبوب میباشد و در حال حاضر شرکت های دانش بنیان نیز به صورت های خاص از آن در موارد علمی استفاده مینمایند . کوادکوپتر اصولا در ابعاد کوچک ساخته و تولید میشود به غیر از موارد خاص که در چند شرکت چینی و همچنین در شرکت های اروپایی اقدام به ساخت ابعاد بزرگتر برای حمل انسان نمودن، این نیز هنوز در پایه تحقیق و توسعه میباشد چرا که هنوز امنیت پرواز با این نوع پرنده هنوز به سطح کیفی خوبی نرسیده چرا که امنتیت جان انسان ها در میان است.
در حال حاضر کوادکوپتر برای سرویس های نظامی ، تصویر برداری هوایی ، سرگرمی و معرفی ربات های پرنده با موضوعات جدید مورد استفاده قرار میگیرد، این نیز بسیار ارزشمند است چرا که حالا برای پرواز با کوادکوپتر نیاز به گواهینامه است و یک گواهی دیگر به گواهی های مورد نیاز یک انسان اضافه شده است.
کوادکوپتر وارد صنعت حمل و نقل شده و برای نقل و انتقال نیز از آن استفاده شده مثلا در شبکه فروش و تحویل Amazon از کوادکوپتر استفاده میشود البته این هنوز در لایه آزمایش است .

ساختار کوادکوپتر
کوادکوپتر یا همان مولتی روتور به معنای چند موتور و ملخ جداگانه برای پرواز میباشد که توسط هسته مرکزی هدایت میشود تا تعادل خود را حفظ نماید ، البته کوادکوپتر از تجهیزات ناوبری برای شناور ماندن نیز استفاده مینماید جیرو ، شتاب سنج ، قطب نما ، و هسته مرکزی پردازنده کوادکوپتر ترکیب چند ماژول جیرو، شتاب سنج ، قطب نما سیستمی ایجاد میکند که به آن فلایت کنترل گفته میشود فلایت کنترل یا کنترل پرواز کنترل مقدار نیرو را برای هر روتور در نظر میگیرد چرا که کنترل ولتاز و جریان ورودی به روتور توسط قطعه دیگری به نام اسپید کنترل تامین میشود اما فلاین کنترل مقدار ورودی جریان و ولتاژ و را توسط اسپید کنترل در اختیار موتور قرار میدهد در واقع فرامین کنترل ولتاز و جریان با فلاین کنترل می باشد  . فلایت کنترل با تغییرات خروجی در شتاب سنج و جیرو توسط پردازنده مرکزی محاسبات تعادل را بر حسب ریاضی در پردازنده محاسبه و در خروجی فقط ولتاز بیس برای راه اندازی اسپید کنترل ایجاد مینماید در نهایت روتور ها هرکدام به مقدار نیاز ولتاز دریافت مینمایند تا کوادکوپتر در هوا شناور بماند .
حالا بایستی بحث فیزیکی این موضوع مورد تحلیل قرار بگیرد ، تعادل در کواد کوپتر در 4 ملخ که توسط 4 روتور به گردش در می آید به ایصورت حفظ میشود که 2 به 2 ملخ ها به صورت ضرب دری باهم در یک جهت حرکت مینمایند یعنی 2 ملخ ساعت گرد و 2 ملخ دیگر پادساعت گرد این کار باعث تعادل اثر لرزشی میشود همچنین اختلاف فشار ملخ ها در هوا بر اثر ایجاد نیرو در اثر برخورد ملخ ها با مولکول های هوا و ایجاد اختلاف فشار بین دو سمت ملخ باعث حرکت رو به بالا در کوادکوپتر شده و به سمت بالا حرکت مینماید ، حال حفظ تعادل توسط ماژول های اصلی انجام میپذیرد .
نکته دیگری که مهم است گام ملخ ها میباشد به طوری که اندازه ملخ و شکل ظاهری ملخ تعیین میکند که چقدر توان مانور برای یک مولتی روتور وجود دارد که این خود نیز وابسطه به موتور است و خود موتور نیز وابسطه به اسپید کنترل میباشد و در نهایت اسپید کنترل نیز وابسطه به باطری میباشد اینها همه با رابطه ی ضریب موافق دارند .یعنی هر مقدار که جریان اسپید کنترل بیشتر باشد دور موتور بیشتر و جریان بیشتری از باطری دریافت میگردد .

تاریخچه ساخت کوادکوپتر
یادمان باشد اولین کوادکوپتر در سال 1907 میلادی توسط دو برادر فرانسوی به نام ژاک و لوئیس برگت ساخته شد و تست شد که به نام کوادکوپتر نام گذاری شد .در سال 1920 میلادی نیز یک دانشمند فرانسوی پروژه کوادکوپتر را پیش برد و 350 متر پرواز داشت و در نهایت در تاریخ 2006 دانشگاه استانفورد نیز مدل های مختلفی از کوادکوپتر ساخته شد و به تدریج رواج پیدا کرد تا به امروز که انواع مدل های کوادکوپتر به بازار عرضه شده از شرکت DJI که به صورت حرفه ای کوادکوپتر تولید مینماید و کوادکوپتر های این کمپانی تماما حرفه ای هستند تا تولیدات شرکت ها و گروه های دانشجویی که از مدل های متفاوتی استفاده مینمایند که دارای موتور هایی با دور بالاتر که برای مسابقات استفاده میشود هستند در نهایت شرکت هایی نیز هستند که تولیدات کوادکوپتر در سطح آماتور را دارند مانند شرکت Syma که کوادکوپتر های این کمپانی بیشتر برای سرگرمی میباشد .

در یک آزمایشگاه روباتیک در مراسم TEDGlobal، رافائلو آندره آ کوادکوپترهای پرنده ی خود را به نمایش می گذارد: روبات هایی که مانند ورزشکاران فکر می کنند و مسائل فیزیکی را با الگوریتم هایی که به آن ها کمک می کند تا فرا بگیرند حل می کند. در یک سری نمایش باحال، آندره آ روبات های پرنده ای را به نمایش می گذارد که اشیاء را در هوا می قاپند، توانایی برقرار کردن تعادل را دارند و می توانند با هم تصمیم بگیرند — و حتماً قسمت بداهه ای که به کمک سنسور های فضایی کواد ها را کنترل می کند ببینید.

کوادکوپتر یکی از انواع وسایل پرنده بدون سرنشین است. کواد کوپترها زیر مجموعه دسته مالتی روتورها هستند که به دلیل کمک گرفتن از چهار پره برای نیروی پیشرانش، به عنوان کواد (چهار) کوپتر نامیده می‌شوند.